Alapok
1. Milyen játék a Neverwinter Nights?
A Neverwinter Nights (továbbiakban: NWN) a Dungeons&Dragons 3. kiadásán alapuló számítógépes fantasy szerepjáték. A játékot a Bioware/Black Isle/Interplay hármas jegyzi. A fejlesztõ a Bioware, egy kanadai csapat, akiket a mûfaj kedvelõinek nem kell bemutatni - nekik köszönhetjük a Baldur’s Gate sorozatot (a közhiedelemmel ellentétben az Icewind Dale nem Bioware, henem Black Isle játék). Más ismertebb játékaik az MDK2 és a Shattered Steel.
2. Egyjátékos vagy Multiplayer játék a NWN?
Igazából egyik kategóriába sem sorolhatjuk. Bár természetesen lesz egy „hivatalos kampány”, amit a legtöbben egyjátékos kampányként fognak kezelni, de természetesen ezt a kampányt is nyugodtszívvel játszhatjuk majd az Interneten, vagy esetleg LAN-on. Ugyanennek a fordítottja is igaz, a játék rajongói oldalairól letöltött, vagy akár saját magunk által alkotott modulokat is nyugodtszívvel játszhatjuk egyedül is. A multiplayer mód egyik erõssége lehet a DM-ek (kalandmestrek) megjelenése, akik irányíthatják az összes nem-játékos-karaktert (NPC-t), illetve széles beavatkozási lehetõségük lesz a kaland menetébe. A játékhoz DM nem szükséges, nélkülük is lehet kalandozni, illetve egy kalandon belül több is lehet belõlük.
3. 2D vagy 3D megjelenítést használ a játék?
A mai trendnek megfelelõen a játék teljesen 3 dimenziós megjelenítést használ, a 3D motorról bõvebben is olvashattok majd. A nézet nem lesz idegen a Baldur’s Gate sorozaton nevelkedett játékosoknak sem, a NWN alapesetben izometrikus megjelenítést használ. A 3D motor viszont lehetõvé teszi a nagyítást, kicsinyítést, valamint a kamera elforgatását a karakter körül. Így mindenkinek módja nyílik rá, hogy „belõje” a neki legmegfelelõbb nézetet.
4. Milyen szabályokat használ a NWN?
Ez a játék által nyújtott sok újdonság közül az egyik - a NWN lesz ugyanis az elsõ számítógépes RPG, amely teljes egészében a D&D 3. kiadásának szabályain fog alapulni.
5. Miért lesz ez a játék teljesen új a többi online RPG-hez képest?
A NWN mögötti filozófia: a játéknak minél jobban hasonlítania kell az asztal mellet játszott hagyományos szerepjátékhoz. Az ilyen játék kellékei: pár szórakozni vágyó barát, egy érdekes kaland, amin végigverekedhetik magukat, és egy DM, aki irányítása alatt tartja az egészet. Ezenkívül a játék legerõsebb része a szerkesztõprogram: a könnyen kezelhetõ szerkesztõ segítségével mindenki összerakhatja kedvenc kalandját, vagy a régi D&D kalandjait viheti számítógépre. Ezek után felrakhatja az Internetre, hogy bárki letölthesse, vagy vállalkozókedvû játékosok után nézhet, akik karaktereiket életre keltve belevágnak a kalandba.
6. Lesz-e az online játéknak havidíja?
Nem lesz!
Technikai részletek
1. Verziók
A játék három platformra készül: Windows (NT4 és 2000 is), Macintosh, és Linux. Elég egyszer megvenni a NWN-ot, mindhárom verzió benne lesz a dobozban. A szerkesztõprogram viszont csak Windows alatt fut.
2. A 3D motor
A NWN az MDK2 Omen motorjának továbbfejlesztett változatát használja, ami az Aurora névre hallgat. A motor a Bioware saját fejlesztése.
3. Minimum követelmény (PC)
PentiumII 300 MHz processzor 32 MB RAM TNT2 vagy Voodoo3 videokártya DirectX kompatíbilis hangkártya TCP/IP (min. 56k modem), vagy LAN a hálózati játékhoz
4. Felbontás
Alapértelmezett felbontás a 800*600, de használható bármilyen felbontás, amit a videokártya/monitor támogat.
5. Mi az a szerver?
Szerver bármelyik játékos gépébõl válhat - õ lesz az, aki a többi játékos host-ja, magyarul házigazdája lesz. Mind DM, mind játékos gépe lehet szerver. A szerver által fogadható játékosok száma csak a sávszélességtõl függ, ez a szám valahol 8 és 64 között lesz.
Milyen világban játszódik a NWN?
A játék a D&D Elfeledett Birodalmak (Forgotten Realms) világában játszódik, a Faerun nevû kontinensen. (Szintén itt zajlottak a Baldur”s Gate és az Icewind Dale eseményei.) Ez hosszú évek óta az egyik legnépszerûbb fantasy világ, rengeteg kiegészítõ, regény jelent már meg róla. Elminster és Drizzt Do’Urden is itt él. A hivatalos kampány a Neverwinter és Luskan körüli területeken játszódik, illetve a két városban. Az idõpont 1372., a Vadmágia Éve. Közel 200 varázslat lesz elérhetõ, és a D&D 400 szörnyébõl 200 lesz a játékban, sárkányok is lesznek.
A játékos karakterek
1. Hány faj és kaszt közül lehet választani?
A NWN-ban a D&D 7 faja és 11 kasztja közül mindegyik rendelkezésre fog állni. Ezek bármelyik kombinációja lehetséges az új szabályoknak megfelelõen.
2. Milyen módszerekkel határozhatjuk meg a karakter tulajdonságait?
A hivatalos karakterek a D&D szabályainak megfelelõ pontvásárlás rendszerrel határozhatják meg a tulajdonságaik értékét. Ez kiegyensúlyozza a karakterek közötti eddigi nagy különbségeket, mivel a szerencse szerepét teljesen kiiktatja. Más módszerek is választhatóak lesznek, de ezeket használva a karakter nem fog hivatalos státuszt élvezni, tehát a neverwinter.net szerver kiszûri ezeket a karaktereket.
3. Mi lesz a maximálisan elérhetõ tapasztalati szint?
A karakterek a 20. szintig fejlõdhetnek a NWN-ban, ami a legmagasabb szint a D&D szabályai szerint. A késõbbi kiegészítõkben ez a határ emelkedhet.
4. Milyen korlátozások vonatkoznak a többkasztú karakterekre?
Egy karakter maximálisan megengedett kasztjainak száma 3. Ennek a fejlesztõk szerint az az oka, hogy a kezelõfelület csak így maradhat egyszerû, áttekinthetõ. Ezenkívül a D&D szabályai szerint a 4 vagy többkasztú karakterek igen nehezen fejlõdnek, és ez gondot okozna játékegyensúlyi szempontokból is.
5. Lehet-e gonosz karakterrel játszani?
Igen, a korábbi játékokhoz hasonlóan a játékos szabadon választhat a D&D kilenc jellemkombinációjából.
6. Lehetséges-e két fegyver együttes használata?
Igen, a D&D 3. kiadás szabályainak megfelelõen, elérhetõ lesz a kétfegyveres harc képzettség. Ez egy extra támadással jár körönként, viszont levonásokat is von maga után. Ezen kívül a harcrendszerbe több új szabály is bevezetésre kerül: pl. célzott lövés, lefegyverzés. Ezzel a harc sokszínûbbé, élvezetesebbé fog válni, és jobban fog illeszkedni az asztali szerepjáték szabályaihoz.
7. Lehet majd szörnyeket irányítani?
A játékosok természetesen nem játszhatnak szörny karakterrel, viszont a DM bármilyen lény felett átveheti a teljes irányítást - így szörnyek, állatok, NPC-k felett.
8. A varázslók tarthatnak-e familiárist?
Igen, el lehet majd helyezni õket a hátizsák biztonságába, vagy szabad teret is engedhetünk nekik, ez esetben a számítógépre bízva irányításukat. Lehetõség lesz közvetlenül irányítani õket, így pl. kémként használhatjuk kis kedvencünket - ilyenkor azonban varázslónk transz-szerû állapotba kerül, úgyhogy nem árt ezt biztonságos helyen megtenni.
9. A többi játékos tudni fogja melyik kasztba tartozunk?
Nem, mivel a karakterlapba csak a játékos és a DM nyerhet betekintést. Csak találgathatnak a karakter külseje alapján - de ha harcosunk varázslóköpenyt visel, nehéz dolguk lesz.A NWN-ban a karakter külsejét már nem a kasztja határozza meg, hanem a faja, a testfelépítése, és egyéb külsõ jellemzõk, amiket a karakteralkotásnál határozhatunk meg, és természetesen ruházata, felszerelése.
10. Mennyire lesznek egyéniek a karaktereink?
A faj/kaszt kombinációk mindegyike rendelkezésünkre áll, és a 3. kiadás szabályai nagy teret engednek a választásoknak a karakteralkotás és fejlesztés során - így ritka lesz az azonos karakter (pl. 2 6. szintû harcos teljesen más jellemzõkkel rendelkezhet). A kinézet terén természetesen a faj lesz a legmeghatározóbb. Viszont lehetõségünk lesz majd testfelépítést választani (pl. izmos), nekünk megfelelõ arcot/fejet választhatunk, és meghatározhatjuk a bõrszínt/hajszínt. A Baldur’s Gate-hez hasonlóan választhatunk portrét, hangokat a játékból, vagy beimportálhatjuk sajátunkat. Lehetõségünk lesz az elsõdleges és másodlagos ruha, bõr, fém színeket is beállítani.
11. Csak egy karakter lesz az irányításunk alatt, vagy egy egész kalandozócsapat?
Csak a karakterünk felett bírunk majd teljes irányítással, az esetleges NPC követõink, idézett lényeink felett csak korlátozott hatalmunk lesz.
12. Egyedül is felderíthetem a terepet, vagy csak csapatban lehet majd mozogni?
Alapesetben minden terület megközelíthetõ lesz egyedül, egyjátékos módban is. De be lehet állítani bizonyos területekre, hogy csak csapatostul lehet odamenni. Reményeink szerint a „You must gather your party…” szöveg kikerül a játékból. J
13. Az egyjátékos karaktert lehet multiban használni?
Igen, mind a két módban lehetséges ugyanazt a karaktert használni. A hivatalos kampányt is ezt szemelõtt tartva készítették.
14. A megszerzett XP-t és tárgyakat átvihetem-e egy másik modulba?
Igen, a NWN-ban a karakterfejlõdés reálisan zajlik, tehát lehetõség lesz egy egész élettörténet lejátszására. Ugyanakkor a DM megteheti, hogy nem enged be a játékába bizonyos tárgyakat, vagy kikötheti, hogy csak bizonyos szintû játékosok játszhatnak a modulban.
15. Importálhatom-e a Baldur’s Gate 2 karakteremet?
Igen, méghozzá bármelyik BG játékból. Ha nem zavar, hogy nem-hivatalos karakterek, akkor a 3. kiadás szabályainak megfelelõen módosul a karakter, de más változás nem történik. Ha azonban hivatalos karaktert akarsz, aki szerepel a neverwinter.net Character Vault-ban, akkor 0 XP-re kerülnek, és elvesztik minden tárgyukat. A tulajdonságaik közötti pontokat újra el kell osztani a 3. kiadás szabályai szerint.
16. A játékosok megölhetik egymás karaktereit?
A host állítja be ezt a játék kezdetén, és ezt az információt mindenki megkapja, aki be akar lépni a játékba. A lehetséges változatok: szabadon harcolhatnak a JK-k, csak csapat-csapat elleni harc engedélyezése, vagy teljes biztonság. Ezt a modul bizonyos területeinek vonatkozásában is be lehet állítani.
17. Mi történik, ha a karakter meghal?
A hivatalos kampányban, ha egy karakter 0 HP-re kerül, eszméletét veszti, és lassan elkezd további HP-ket veszteni. Ekkor választási lehetõség: vagy azonnal feltámad a karakter egy kijelölt helyen, és veszít néhány XP-t, vagy a játékos követi a harc eseményeit, és arra vár, hogy egy csapattag meggyógyítsa. Az ellenfelek ilyenkor csak akkor támadnak a karakterre, ha már nem maradt más ellenfelük. A halál -10 HP-nél következik be, ekkor a játékos szintén választhatja a fenti újraélesztést, vagy megvárhatja, míg valaki varázslattal feltámasztja.
A szervereken lehetõség lesz beállítani eltérõ opciókat is.
A Kalandmester (DM)
1. Mi a kalandmester feladata?
A DM ízlésétõl függ, hogy mennyire avatkozik be a játékba. Ha egy sima üsd-vágd-nemapád játékot akarsz, nyugodtan megteheted. Ugyanakkor a DM rendelkezésére álló eszközöket ennél sokkal jobban ki lehet használni, nem csak szörnyek és kincsek teremtésére valók. Beszélhetsz a játékosokkal egyenként, bármelyik NPC vagy szörny szerepébe belebújhatsz, ezzel megelevenítve õket. Minden eszköz azt a célt szolgálja, hogy hangulatot teremts, mélységet adj a játékhoz - ezáltal közelítve a számítógépes RPG-k világát a valódi szerepjátékhoz.
2. Lehetek-e az általam kreált modul Kalandmestere?
Igen, a modulok szerkesztése a lehetõ legegyszerûbben lesz megoldva. Ha kész a történet, nincs más hátra, mint elindítani egy multiplayer játékot, és várni, hogy a játékosok a világ minden részérõl belépjenek abba a kis birodalomba, ahol te vagy az úr…
3. Mennyire nehéz a DM feladatát ellátni?
A DM-kedés az asztali szerepjátékokban is inkább mûvészet, mint tudomány. A NWN célja, hogy a DM a mesélésre és a játékosok szórakoztatására koncentráljon, semmint egy bonyolult interface-szel verekedjen. Ezért a DM interface a játékosok kezelõfelületének egy kibõvített változata. Így aki az egyikben otthonosan mozog, nem lesz gondban a másikkal sem.Ezenkívül a kasztok Tutorial-jaihoz hasonlóan a DM-nek is lesz egy kis oktatófeladata, amivel kipróbálhatja magát, mielõtt beleugrana a multiplayer-es mélyvízbe.
4. Befolyásolhatom-e a dialógusokat?
Természetesen, sõt, a különbözõ NPC-k bõrébe bújva teljesen szabadon kommunikálhatsz a játékosokkal.
5. Elkészíthetem-e saját varázstárgyaimat, jutalmaimat a feladatok elvégzéséért?
Igen, a szerkesztõprogram teljesen alkalmas saját tárgyak elkészítésére, a rozsdás kardokon keresztül a hatalmas ereklyékig. Ezek a tárgyak a szerverek között is mozgathatók, ha a szerkesztõprogram standard opciói segítségével készítetted õket.
6. Lehet-e több DM egy játékban?
Igen, ilyenkor az elsõ DM rendelkezik a jogokkal, és ezeket kedve szerint oszthatja ki a többi DM-nek. Így elképzelhetõ, hogy minden egyes leölendõ goblin külön DM irányítása alatt álljon.
7. Mindenképpen a DM gépe a szerver?
Nem, pl. gyors Internet kapcsolattal rendelkezõ munkahelyi gépedet bekapcsolva felejtheted péntekenként, hogy hétvégi NWN szerverként funkcionáljon. A DM feladat biztonsági okokból mindig jelszóhoz van kötve.
Irányítás
1. Hogyan kommunikálhatok a játékostársakkal és NPC-kkel?
Egyjátékos módban egy listáról választhatsz a válaszok közül, míg többjátékos módban azt mondhatsz, amit akarsz, mintha chat-elnél.
2. Milyen lesz a gyorsmenü?
A gyorsmenü 12 elembõl fog állni, szabadon döntheted el, hogy az F-billentyûkhöz mit rendelsz hozzá: fegyvereket, varázslatokat, gyógyitalokat, vagy speciális képességeket.
3. Real-time vagy körökre osztott harc lesz?
A játék teljesen real-time. A BG-ben megszokott pause funkció kikerül a játékból. A host természetesen megállíthatja a játékot, de ekkor nem adhatsz ki parancsokat a karakterednek. A harc úgy lesz megoldva, hogy a játék így sem fog akcióvá válni: nem a leggyorsabb klikkelõ a legalacsonyabb lag-gel lesz a nyerõ.
4. Személyre szabható lesz-e az irányítás?
Igen.
5. Lesz-e úszás, mászás, lovaglás?
Nem, technikai okokból ezek ismét kimaradnak a játékból.
A szerkesztõprogram
1. Milyen lesz a szerkesztõprogram?
Könnyû lesz kezelni, és lehetõvé fogja tenni, hogy akár kedvenc AD&D moduljaidat bevidd a játékba. A területeket felépíteni pofonegyszerû lesz, és a Bioware kidolgozott egy saját nyelvet, amivel script-eket írhatsz pl. a csapdáknak vagy ellenfeleknek.
2. A hivatalos kampány szerkeszthetõ lesz?
Igen, a hivatalos modulokat is be lehet tölteni a szerkesztõprogramba, és meg is lehet változtatni õket.
3. Mi az a kampány?
A kampányt úgy kell elképzelni, mint egy hosszú, epikus regényt, ahol a történések összefüggenek egymással, és kerek egészet alkotnak. A játékban benne lesz egy hivatalos kampány, ami 4 fejezetbõl fog állni, és kb. 60 óra játékidõt biztosít. Ez a kampány a Bioware-tõl megszokott színvonalú történet lesz.
4. Mi az a fejezet?
A Baldur’s Gate-ben megszokott módon a hivatalos kampány 4 fejezetre lesz osztva, ezek lineárisan követik egymást. A fejezeteken belül azonban nincs linearitás - a játékos azt a modult oldja meg, amihez kedve van, és akkor, amikor kedve van. Minden fejezet egy speciális lezáró-modullal végzõdik.
5. Mi az a modul?
A modul a NWN történetek alapegysége. Egy modul minden információt tartalmaz, ami egy játékalkalomhoz szükséges - területeket, szörnyeket, tárgyakat, dialógusokat. A hivatalos kampány kb. 25 modulból áll, ezek mindegyike egy külön kis kaland, ami 2-3 óra játékot biztosít. A moduloknak lehetséges másféle felhasználása is: például ha valaki egy összefüggõ világot szeretne teremteni, megteheti, hogy egy különálló kaland helyett a világ meghatározott területe legyen egy modul.
6. Mi az a terület?
A BG-hez hasonlóan a térkép területekre van osztva. Egy modul több területet tartalmazhat, a területek maximális mérete 32*32 kocka. Ez jóval nagyobb, mint a BG-ben - egy ekkora területen a karaktereknek akár több percbe kerülhet átgyalogolni. A területek nem szükségképpen négyzet alakúak, az egyetlen megkötés, hogy az oldalaik nem lehetnek 32 kockánál hosszabbak.
7. Mi az a kocka (tile)?
A területek különálló kockákból állnak, egy kocka 10*10 méter területû. Ez a rendszer megkönnyíti a területek szerkesztését, lecsökkenti a töltési idõket, és spórol a sávszélességgel.
8. Mi az a kockakészlet? (tileset)
A kockakészlet a kockák csoportja, amelyek befolyásolják egymást, és logikusan illeszkednek. Technikai okokból csak egy ilyen készletet használhatunk területenként.
Szintkülönbségeket támogató készletek (szintkülönbség, víz, épület, falak, hidak, dokkok, stb.) 1. Falu 2. Város
Szintkülönbséget nem támogató készletek (itt is vannak olyan kockák, amelyeken nem tud a karakter áthaladni) 3. Sûrû erdõ 4. Csatorna 6. Barlang/bánya 7. Katakomba (dungeon) 8. Kripta
Belsõ készletek (alkészletek típusonként, elõre definiált miniszobák, összekötõ folyosók…) 9. Üzlet- és otthonbelsõk 10. Kastélyok
9. Lesznek-e új tárgyak, kasztok, szörnyek, készletek, stb. késõbbi kiegészítõkben?
Ha a Bioware-en múlik, akkor igen.
10. Összekapcsolhatom-e a moduljaimat másokéval?
Igen, a szerverek portálokon keresztül lesznek összeköthetõk. Ez mindkét irányban átjárást fog biztosítani a játékosok számára a másik szerverre. Ha létrejött egy ilyen portál, mindaddig megmarad, amíg valamelyik szerver-operátor ki nem veszi. Ha a másik szerver nincs fenn a hálón, a portál zárt állapotban lesz. A portálok végtelen lehetõséget biztosítanak: sok összekapcsolt szerver akár egy Faerun-méretû kontinens élethû reprodukálására is képes, de az is elképzelhetõ, hogy két rivális klán portált nyit egymás felé, hogy vitás ügyeiket lerendezzék…
Neverwinter.net
1. Mi az a neverwinter.net?
Ez a szolgáltatás integrálva lesz a játékba - a NWN megszállottak gyülekezõhelye lesz, ahol cseveghetnek, tervezgethetnek, vagy közös kalandokra indulhatnak. A neverwinter.net listázni fogja az éppen online szervereket, amelyeket különbözõ kritériumok (ping, játék típusa…) alapján rangsoroltathatsz.
2. A multiplayer játék során a neverwinter.net lesz a szerver?
Nem, a szolgáltatás „peer-to-peer” alapon fog mûködni, tehát a játékosok gépei fognak szerverként üzemelni. Ez nemcsak a lelassulást és túlterheltséget fogja megakadályozni, hanem például nagyobb teret enged a DM-eknek, hogy saját moduljaikba játék közben beavatkozzanak.
3. Mi az a neverwinter.net Official Vault?
Ez a szolgáltatás teszi lehetõvé a játékosok számára, hogy védekezzenek a csalás és a játékegyensúly megbomlása ellen. Úgy mûködik, mint egy könyvtár: ha csinálsz egy karaktert, az bekerül ide. Ahogy elkezdesz egy modult, ellenõrzik a karakteredet, visszatértedkor pedig több szûrõn futtatják keresztül. Ezek a szûrök a fair fejlõdés menetét tartva szem elõtt, ellenõrzik a karakter megszerzett varázstárgyait, a tulajdonságaiban bekövetkezett fejlõdést, a kincseit, és általában a jelentõs változásokat. Ha a karakter fennakad ezeken a szûrõkön, a játékosnak választania kell: vagy megõrzi a karaktere hivatalos státuszát, és lemond a túlzott mértékû XP-rõl, varázstárgyról, stb., vagy elmentheti a karakterét egy helyi szerveren, de így a késõbbiekben csak olyan modulokban játszhat, ahol engedélyezik a nem-hivatalos karakterek részvételét. Tehát a hivatalos karakterek minden esetben a Vault-ban vannak elmentve, míg a nem-hivatalosak vagy a játékos gépén, vagy valamelyik szerveren.
Mikor jelenik már meg??
A megjelenés hivatalos idõpontja nem ismert. Jelenleg (2001-08-20) a fejlesztõk szerint már majdnem kész van a játék. Ígérnek public béta tesztet is. Elvileg valamikor 2001. Karácsonya körül meg kell érkeznie a boltokba, egyelõre a legkésõbbi idõpont, amirõl beszélnek 2002. márciusa. |