A karakterek létrehozásakor az egyik legfontosabb döntés, mikor kiválasztod azt a fajt, amivel játszani szeretnél. Minden egyes faj sajátos kulturális jellemzõkkel, képességekkel, elõnyökkel és hátrányokkal rendelkezik.
Játékosként bárhogy formálhatod a karaktered történetét, és szakértelmét, de a faj kiválasztása bizonyos szinten tartósan meghatározza hõsöd képességeit. Példának okáért, ha félszerzettel játszol, akkor karaktered kisebb termetû lesz a NWN-ban található fajok többségénél. Persze lehetsz te valami elképesztõen nagydarab a félszerzetek között, de a világ számára akkor is csak félszerzet leszel. Azt sem szabad elfelejteni, hogy néhány faj irracionálisnak tûnõ érzelmeket táplál egy másik ellen. A törpék például messzeföldön híresek arról, hogy nem bíznak meg az elfekben. Te lehetsz a legtisztább szívû paladin az egész világon, a törpe kocsmáros akkor se fog megbízni benned, mivel elf vagy. Ezeket a dolgokat figyelembe kell venni a faj kiválasztásánál.
A kulturális sajátosságokra most nem térünk ki, mivel ez a karakter kialakításakor, formálásakor a játékos döntésének részét képezi. Az alábbiakban meghatározott elõnyök és hátrányok azok, amelyek a játékban alkalmazásra kerülnek…

|
Ember - Human
Az emberekről azt tartják, hogy nagyon könnyen alkalmazkodnak a környezetükhöz, és nagyon gyorsan képesek új szakértelmeket elsajátítani.
Kedvenc osztály - Favored Class Bármi. Amikor meghatározzuk, hogy egy multiklassz ember XP büntetését, a legmagasabb szintje nem számít (erre még később visszatérünk).
Gyors Mesteri szint - Quick to Master Az első szinten kapnak egy extra hősi képességet (feat)
Képzettek - Skilled Az első szinten 4 extra szakértelem pontot kapnak, és minden egyes szintlépéskor kapnak még egy extra szakértelem pontot.
|

|
Törpe - Dwarf
Rendkívül nehéz őket megsebezni, és igen ellenállóak a mágiával szemben - félelmetes hírű harcosok.
Tulajdonság módosítók - Ability Adjustments +2 CON; -2 CHA
Kedvenc osztály - Favored Class Harcos. Egy multiklassz törpe karakter harcos osztálya nem számít a multiklassz miatt jelentkező XP büntetés meghatározásakor.
Speciális képességek - Special Abilities Kő-ismeret (Stonecunning - megérzik ha valami nem stimmel egy kőből készült dologgal, felfigyelnek a különös kő építményekre, könyebben észleleik a kő csapdákat, tudnak tájékozódni a föld alatt stb.); Éjjellátás (Darkvision - látnak a sötétben); Ellenállás a mérgekkel szemben (Hardiness vs. Poisons); Ellenállás a varázslatokkal szemben (Hardiness vs. Spells); Támadó képzettség orkok ellen (Offensive Training vs. Orcs); Támadó képzettség Goblinoid teremtmények ellen (Offensive Training vs. Goblinoids); Védekező képzettség óriások ellen (Defensive Training vs. Giants); Szakértelem affinitás - Lore (Skill Affinity - Lore)
|

|
Elf - Elf
Karcsúak, kecsesek és halálosak. Az elfeket teljesen átjárja a mágia.
Tulajdonság módosítók - Ability Adjustments +2 DEX; -2 CON
Kedvenc osztály - Favored Class Varázsló. Egy multiklassz elf varázsló osztálya nem számít a multiklassz miatt jelentkező XP büntetés meghatározásakor.
Speciális képességek - Special Abilities Immunitás az altatás varázslatra (Immunity to Sleep); Ellenállás a bűbájokkal szemben (Hardiness vs. Enchantments), Bónusz fegyverjártasságok - hosszú kard, vívótőr, rövid íj, hosszú íj (Bonus Proficiencies - Longsword, Rapier, Shortbow, Longbow), Szakértelem affinitás - Hallgatózás, Keresés, Észlelés (Skill Affinity - Listen, Search, Spot), Éles érzékek (Keen Senses - igen éles érzékeik vannak, a rejtett ajtókat könyebben megtalálják), Szürkületi látás (Low-light vision - gyenge fényben is jól látnak)
|

|
Gnómok - Gnome
A fajok között ők a legnagyobb feltalálók, tudósok és ezermesterek.
Tulajdonság módosítók - Ability Adjustments
+2 CON; -2 STR
Kedvenc osztály - Favored Class Varázsló (Illuzionista). Egy multiklassz gnóm varázsló osztálya nem számít a multiklassz miatt jelentkező XP büntetés meghatározásakor.
Speciális képességek - Special Abilities Kis termet (Small Stature - Bonusz módosítókat kapnak a támadáshoz, AC-hez és a rejtőzködéshez, de nem tudnak úgy cipekedni), Ellenállás az illúziókkal szemben (Hardiness vs. Illusions), Támadó képzettség hüllőszerű lények ellen (Offensive Training vs. Reptilians); Támadó képzettség Goblinoid teremtmények ellen (Offensive Training vs. Goblinoids); Védekező képzettség óriások ellen (Defensive Training vs. Giants); Szakértelem affinitás - Hallgatózás, Koncentráció (Skill Affinity - Listen, Concentration), Varázslat fókusz - Illúzió spelleknél (Spell Focus - Illusion), Szürkületi látás (Low-light vision - gyenge fényben is jól látnak).
|

|
Félelfek - Half-Elf
Igen hatásos egyvelegét alkotják az emberek kíváncsiságának és találékonyságának, valamint az elfek hosszabb életének, és mágikus védettségének.
Kedvenc osztály - Favored Class Bármelyik. Amikor meghatározzuk, hogy egy multiklassz félelf XP büntetését, a legmagasabb szintje nem számít
Speciális képességek - Special Abilities Immunitás az altatás varázslatra (Immunity to Sleep); Ellenállás a bűbájokkal szemben (Hardiness vs. Enchantments), Részleges szakértelem affinitás - Hallgatózás, Keresés, Észlelés (Partial Skill Affinity - Listen, Search, Spot), Éles érzékek (Keen Senses - igen éles érzékeik vannak, a rejtett ajtókat könnyebben megtalálják), Szürkületi látás (Low-light vision - gyenge fényben is jól látnak)
|

|
Félorkok - Half-Orc
A brutális orkok keveredése az emberek természetes intelligenciájával egy rendkívüli erejű fajt hozott létre, mely meglehetősen ocsmány természettel, és megkérdőjelezhető intelligenciával rendelkezik.
Tulajdonság módosítók - Ability Adjustments +2 STR; -2 INT, -2 CHA
Kedvenc osztály - Favored Class Barbár. Egy multiklassz félork barbár osztálya nem számít a multiklassz miatt jelentkező XP büntetés meghatározásakor.
Speciális képességek - Special Abilities Éjjellátás (Darkvision - látnak a sötétben)
|

|
Félszerzet - Halfling
Aprók, találékonyak, és képzettek. Az ostobák néha gyengének tartják a félszerzeteket…
Tulajdonság módosítók - Ability Adjustments +2 DEX; -2 STR
Kedvenc osztály - Favored Class Kalandor. Egy multiklassz félszerzet kalandor osztálya nem számít a multiklassz miatt jelentkező XP büntetés meghatározásakor.
Speciális képességek - Special Abilities Kis termet (Small Stature - Bonusz módosítókat kapnak a támadáshoz, AC-hez és a rejtőzködéshez, de nem tudnak úgy cipekedni); Szakértelem affinitás - Hallgatózás, Osonás (Skill Affinity - Listen, Move Silently); Szerencsések (Lucky - Bonusz módosító a mentődobásokhoz); Bátrak (Fearless - Bonusz módosítók a félelem elleni mentődobásokhoz); Pontos célzás (Good Aim - Bonusz módosítót kapnak a hajítófegyverekhez). | |